Szukaj w serwisie
    
   Najważniejsze narzędzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, ważne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieć oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytań i odpowiedzi
Masz pytania - zwróć się o pomoc do Zespołu Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja hałasu
Sprzęt niskonapięciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Prawo Zamówień Publicznych
Jedn± z najważniejszych czynno¶ci zamawiaj±cego przy udzielaniu zamówienia publicznego jest opis przedmiotu tego zamówienia. Powinien on wskazywać na rzeczywiste potrzeby zamawiaj±cego oraz umożliwić wykonawcom sporz±dzenie ofert zgodnie z jego wymaganiami, dokonanie obiektywnej oceny ofert i udzielenie zamówienia wył±cznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Jak dokonać tego w sposób prawidłowy zastanawia się Józef Edmund Nowicki w artykule „Opis przedmiotu zamówienia”.
 

Zamawiaj±cy znajduj± się często pod siln± presj± ze strony polityków, aby uwzględniać pozaekonomiczne kwestie, zwłaszcza przy udzielaniu kluczowych kontraktów. Chodzi przede wszystkim o cele ekologiczne i społeczne, których realizacja przy pomocy zamówień publicznych ma już swoj± historię w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. Zbigniew Raczkiewicz w opracowaniu „Realizacja społecznych i ekologicznych celów za pomoc± zamówień publicznych” wskazuje na zalety i wady takiego podej¶cia.
 

Zakres stosowania przepisów dotycz±cych zamówień publicznych od dawna budzi wiele kontrowersji. Problematykę tę podejmuj± Anna Specht-Schampera w artykule „Wspólnoty mieszkaniowe a zamówienia publiczne” oraz Grzegorz Wicik w artykule „Udzielanie zamówień spółkom komunalnym”. Oba teksty, opieraj±c się na wnikliwej analizie orzecznictwa i dotychczasowej praktyki, omawiaj± obowi±zek stosowania procedur udzielania zamówień publicznych przez podmioty w różny sposób „powi±zane” z jednostkami samorz±du terytorialnego.
 

Przygotowywana od wielu miesięcy i nieustannie zmieniaj±ca swój kształt nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych była już omawiana na naszych łamach. Barbara Wysocka w artykule „Mechanizmy zapobiegania korupcji w projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych” omawia niektóre propozycje, w szczególno¶ci wynikaj±ce z rz±dowej autopoprawki projektu, która trafiła do Sejmu w dniu 13 grudnia 2005 r.
 

Obszern± czę¶ć doradcz± otwieraj±, tradycyjnie już, „Pytania i odpowiedzi”, których tym razem udzielaj± Edyta Bogusz i Eliza Krych. Czy badanie potrzeb szkoleniowych można zgodnie z klasyfikacj± Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) zaliczyć do usług w zakresie doradztwa personalnego? Czy warto¶ć tożsamych usług lub dostaw realizowanych przez jednego Zamawiaj±cego, ale w przypadku kilku różnych projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego – należy ł±czyć, czy też nie? Czy zbycie wierzytelno¶ci zakładu budżetowego podlega ustawie Prawo zamówień publicznych? To tylko niektóre z problemów poruszanych przez Autorki.
 

Jak zamawiaj±cy powinni redagować dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Czy tekst powinni dzielić na czę¶ci czy rozdziały? Czy podstawow± jednostk± redakcyjn± jest artykuł czy paragraf? Jakich używać skrótów? Na te i inne pytania można znaleĽć odpowiedĽ w tek¶cie Marka Kole¶nikow pod wiele mówi±cym tytułem „Elementy legislacji dla zamawiaj±cych”.
 

Kontynuacj± wcze¶niejszych rozważań prowadzonych na łamach Prawa Zamówień Publicznych jest tekst Jarosława Rafa o zamówieniach udzielanych w czę¶ciach. Przepisy prawne pozostawiaj± w tym zakresie szereg w±tpliwo¶ci, które na potrzeby praktyki Autor stara się wnikliwie rozja¶nić.
 

Ustawa Prawo zamówień publicznych obliguje zamawiaj±cego do ustalenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia sposobu obliczenia ceny wykonania zamówienia, a brak tego ustalenia skutkuje niemożliwo¶ci± porównania ofert. Aby zmierzyć się z tym zadaniem zamawiaj±cy musi wiedzieć, jakim celom służy to ustalenie oraz jakie konsekwencje dla przeprowadzenia i wykonania zamówienia będ± miały jego decyzje. Pomocne w tym może być opracowanie Ewy Wiktorowskiej zatytułowane „Obliczanie ceny na roboty budowlane”.
 

Na zakończenie, w dziale dot. orzecznictwa, Rafał Rogala omawia orzeczenie Głównej Komisji Orzekaj±cej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 31 marca 2005 r. dotycz±ce odpowiedzialno¶ci zamawiaj±cych na podstawie przepisów o dyscyplinie finansów publicznych za błędy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w szczególno¶ci niepodania uczestnikom postępowania informacji cenowych na pi¶mie, jako naruszenia zasady jawno¶ci.
 
Grzegorz Wicik
redaktor naczelny „Prawa Zamówień Publicznych”
 
Dalsze informacje...

2006-03-30 Instytut Zamówień Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomóż nam tworzyć
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceń serwis i jego
   narzędzia
podpowiedz co należy
   zmienić, a co warto
   kontynuować

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - Żeglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia żeglarskie